Tortillas

Vi har gjort egna tortillas nu de sista gångerna som tacos har serverats här hemma. Tycker det blir så gott! Jag har förberett och lagt i frysen för att sedan bara kunna ta fram och värma när det är dags.
 
 
Recept Tortillas (16 mellanstora bröd)
75g smör
7,5 dl mjöl
0,75 tsk salt
3dl kokhett vatten
 
Nyp ihop smör,mjöl och salt eller kör allt i en matberedare. Blanda i vattnet och rör runt med en rejäl slev tills degen gått ihop sig. Kan behövas ta några tag på bänken också. Rullla ut degen och dela i 16 bitar. Rulla varje bit til en boll och lägg under plastfolie. Kavla ut degbitarna med hjälp av mycket mjöl så att den inte fastnar i bänken. Stek bröden på medelvärme i torr panna samtidigt som du fortsätter kavlandet. Blir det jättestora bubblor i degen när de steks brukar jag sticka hål på dem. Vänd när de fått fin färg. Jag steker på medeltemperatur på spisen, något lägre än för pannkakor. Låt de svalna övertäckt i en handduk.
 
Jag brukar frysa in dem direkt efter de svalnat. När de tinat blöter jag lätt ned varje sida av tortillabröden först innan jag lägger de på hög i 2 olika tätslutna foliepaket. De behöver 10-15 min i ugn 175 grader.
Recept från boken "Taco Mexican Style" av Malin Eriksson
 
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Så gott! Och recept?

Svar: Nu kom det recept också :)

2015-05-25 @ 17:24:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0