Nya planer

Nu går tankarna bort från Stavanger till Stord! Denna naturomgivelse och möjlighet till havsnära tomt är det som lockar samtidigt som det finns roliga företag att söka sig till! Stord är en ö mellan Stavanger och Bergen med drygt 18000 boende.
Bo såhär för 1.5 MNOK
Detta är ju vår drömutsikt! Detta hus hade kostat ca 15MNOK i Stavanger, på Stord såldes detta för 4.6MNOK i år :) Om några år så kanske vi är där!

Teos och Puta Madre

Oj lagar nästan ingen mat här i Sverige! Vi röjer ju i mormors lägenhet och tar med hämtmat och har nu avslutat med restaurang två dagar i rad. Inte helt fel! Jag var på Puta Madre igår med Anders, Julia och pappa. Känns som jag var med i serien Boardwalk Empire med 20-tals bordell stil. Maten var fantastisk. Jag åt kalvlegg som kokat över natten... Mmm! Servicen va fantastisk! Dit går jag snart igen. Ikväll firade vi Martina med tjejgänget på Teos nära Hagakyrkan. Jag tog en pasta som va perfekt, precis sådär italienskt fylligt och enkelt men så smakrikt! Exakt ett sånt ställe jag vill vara på en vardag med mina bästa tjejer och dela en flaska vin och äta gott! Mycket personlig och bra service även här! Inga bilder dock... Varit för ivrig i ätandet ;)

Så mycket saker

Jag, Anders och pappa har packar som bara den idag i mormors lägenhet. Jag gick genom alla hennes kläder och det är så synd att hon inte har samma storlek som mig! Hittade så mycket fint! Fick hejda mig när jag kom till hennes handskar och sjalar... Det var tungt och motigt i starten att röja men sen blir det kul när alla fina minnen kommer kopplat till de olika sakerna man plockar fram. Myrorna kommer bli glada med allt vi skänker bort :) hittade ju denna fantastiska vas idag som jag va lite rädd för sin liten. Den är gigantisk!
Jonathan, du har ingen talan vi ska ha den i vårt hem på en piedestal ;)

Bullkalas

Min fina Martina fyllde år idag så jag hjälpte henne baka bullar inför kalaset. Sen hade hon fixat massa annat gott! Tog ju så fina bilder med kameran så de kan jag lägga upp när jag är tillbaka i Stavanger igen. Ikväll kom min kusin på besök med familj och vi lagade en god middag ihop, väldigt mysigt!

Butter...

Tittut. Tack alla små Pellar på bagagehanteringen för den underbara hanteringen av min väska idag!

Lunch Lagkagehuset

Fått köpt allt planerat på flygplatsen så nu njuter jag av en god salladslunch på Lagkagehuset :)

Flygplatser

Påväg "hem" till Sverige igen men utan min käreste. Så tråkigt allting blir när man är ensam, inte minst all väntan på flygplatsen... Nu kan vi inte längre flyga direkt så jag har dessutom några timmar att döda i Köpenhamn. Får bli lite shopping till ett par födelsedagsbarn vilket inte är helt fel ändå! Jag var dumsnål och unnade mig inte en tidning vilket jag nu ångrar men orkar inte gå tillbaka till butiken... Blogga och ta en selfie är ju ändå bra tidsfördriv :)

Whisky och vin

Igår var det whiskyprovning med vänner från klassen. Testade två skotska sorter men inget speciellt så som vi fastnade för. Nu är vi påväg till Una och Brage :)
Busselfie
Whiskygänget från igår.

Godmorgon med kärlek

Tycker det är viktigt att ha en alla hjärtans dag lite då och då, inte bara en gång om året. Nu ska jag resa hem en vecka och då ville jag ha en riktigt mysig frukost med min älskade. Imorgon kommer jag bara stressa runt innan flyget.
Mitt recept på scones
225gram mjöl
50 gram smör
2 tsk socker
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 ägg
1 dl filmjölk eller mjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser. Nyp ihop mjöl och smör. Rör ihop ägg och fil/mjölk och rör ner i mjölblandningen. Ta upp på lätt mjölat bakbord. Knåda med väldigt lätt hand, dra inte ut degen utan bara få ihop den med mjuka händer en liten stund. Platta till och stansa ut rundlar som läggs på en plåt. Arbeta ihop resterande deg och gör samma procedur igen. Jag får 6 rundlar och en liten överbliven degbit som får åka med in i ugnen.

Med överblivna scones kan man göra fantastiskt goda krutonger. Dela bara i bitar, ringla över olivolja och kör in i ugnen på högsta värme tills de fått färg.

Afrikana

Lagade en god Afrikana med fläskfilé idag! Blev så sugen på det, älskar ju alla tillbehören!

Här kommer vårt recept på Afrikana;

1 fläskfilé
10 cm purjolök
2 vitlökar
1 äpple
3 tsk curry hot
grädde och mjölk (tot ca 3-4 dl)
mango
klementin
nötter
banan
ris
salt och peppar

Börja koka riset. Strimla purjolök och hacka vitlöken fint. Hetta en panna med smör i och lägg i curryn så den får hettas upp. Lägg i purjo och vitlök och sänk värmen. När purjon är mjuk så riv ner ett skalat äpple, häll upp i en skål och ställ åt sidan. Skär centimetertjocka skivor av fläskfilén och stek snabbt i två omgångar. Häll i äppleblandningen och tillsätt grädde och mjölk efter tycke. Salta och peppra. Red med mjöl blandat med kallt vatten för att få en tjockare konsistens. Häll upp nötter, hacka mango, banan, filéa klementinerna och lägg upp i  skålar.

Den där lite annorlunda julen

Jag har inte lagt upp bilder från jul och nyår... Det blev en annorlunda jul med sorg men även med mycket glädje! På Julafton hade vår familj som nu bara är fyra samlats tillsammans med våra respektive. Mormor kunde inte komma då hon låg på sjukhuset fortfarande. Efter en frukost med julgröt så tog vi med oss julbröd med julskinka till henne på Sahlgrenska. Hon blev så glad och smörgåsarna kunde hon ha på flera fikor i många dagar.

Hemma så hade pappa gjort så fint med juldekoration och ansträngt sig till det yttersta för att den rätta julkänslan skulle infinna sig. Efter besöket hos mormor åkte vi till Hjuvik och fixade iordning julbordet som aldrig någonsin kommer likna det mamma skapat under alla år men det blev väldigt bra och pappa hade tänkt på allt! Mammas julbord var obeskrivligt och det är så det får förbli, vi ville inte göra det likadant för att det kommer det ändå aldrig bli. Den tid och förberedelse mamma la inför jul startade redan innan hösten samma år då frysen fylldes med julbröd, olika sorters kakor, köttbullar, lussekatter och mycket därtill. Allting blev perfekt varenda gång!

På juldagen åkte pappa, Jonathan Julia, Anders o jag till Tjolöholms Slott och gick på riktig rundvandring med guide. Det var så vackert och fridfullt och solen sken på oss.
Mysigt

Jag och Jonathan hade firat jul med både Josiane i Tuve samt Urban och Annika i Frölunda dagarna innan Julafton. Jag är så glad att jag träffat Jonathan som har en så fin familj! Det betyder väldigt mycket att de finns där och jag är lycklig över att få vara en del av deras familj också <3
Här fixar vi iordning för julmaten hos Josiane.
Oliver öppnar paket med mormor. Vi firade tillsammans med Johanna, Andreas, Cloudine och Pierre.
Hemma hos Urban o Annika bjöds det också på julbord tillsammans med Johanna, Andreas, Oliver, Birgitta och Lasse.
Tomten kom på besök också :)
Den 27e så åkte vi upp till Lofsdalen med Annika, Urban, Johanna, Andreas och Oliver.
Mitt Hjärta
Lämnar Oliver på skidskolan
Annika förbereder huvudrätten inför Nyårsmiddagen tillsammans med Urban. Jag och Jonathan hade fixat förrätten och Johanna och Andreas bjöd på efterrätten. Kul att överraska varandra och hjälpas åt i köket.
haha Oliver hittade godis överallt :)
Så denna jul och nyår i Lofsdalen gav så mycket glädje också som jag gärna ville visa innan det blir sommar ;) Mycket tankar gick till mamma men jag vet att hon var med mig hela tiden. Vi skämtade lite om att hon framöver inte skulle behöva köra 10h till mig utan kunde vara hos mig på en sekund.

Pad Thai med Porsche

Aldrig ätit Pad Thai men tänkte vi kunde försöka på oss denna rätt! Det tog sin tid med alla steg men jag och Jonathan lagade ihop. Utgick från Jenny Walldéns recept på recept.nu men ändrade lite grönsaker osv. Vi tog purjolök och broccoli istället för vitkål och böngroddar. Sedan bytte vi ut kött mot kyckling och sen blev det äggnudlar i.
Det såg inte så gått ut på tallriken så bjuder på en bild från när Jonathan hackar alla grönsaker med vår nya Porsche kniv :) Den är sååå bra, jag jämför med en-aldrig-slipad-två-år-gammal-IKEA kniv men herregud vilken skillnad!

Baguette

Bakade en god baguette till kvällens middag med räkor. Försökte göra egen majonnäs vilket gått tidigare men slarvade med temperaturerna på olja och ägg så den skar sig tyvärr... Hade inte så mycket rapsolja kvar så jag försökt igen med olivolja och fy vad det smakade illa, slängde den snabbt! Olivolja gjorde det bara beskt och strävt... Men vi hade Hellmans majonnäs i kylen som räddning till räkorna :)
Fina blev dem men tyckte receptet inte va perfekt så det lägger jag inte upp...

På tur

Det blev en långpromenad med god picknick vid havet och lite inhandling till kvällens middag på slutet. Drygt 17km blev det idag!
Picknickplatsen
Vi har nästan bara gått långa havet eller sjöar så vackert :)

Alla Hjärtans Dag

Lyx lyx lyx, det är så jag vill känna en speciell morgon som denna. Så varför inte en champagnefrukost? Vi hade massa exotiska frukter som pitahaya, ananas, melon, apelsin, kiwi och passionsfrukt. Efter lite champagne och frukt så blev det lite mer traditionell frukost med kaffe och nybakat bröd. Vi älskar detta bröd som ni har recept på här.
Bra? start på dagen.
Så friskt och gott.
Snart ska vi ut på tur och tar med oss picknick. Solen skiner, det är vindstilla och vi har en hel dag för att bara vara med varandra <3 Jag har ett bröd som ska jäsa i 8 timmar fram till middagen, provar mig på egna baguetter till kvällens middag med räkor. Det går inte att finna en god baguette här, Norge i ett nötskal!

Ännu en resa

Känns som jag flyger mer än vad jag åker buss för tillfället... Nu ska jag tillbaka till Sverige igen den 21 februari till den 27 februari för att städa ut mormors lägenhet samt gå på 60-årskalas :) Pratade med Myrorna idag och de är ju så fantastiska att de kan bara komma och hämta allt man inte vill ha i lägenheten. Problemet var att de ville veta hur mycket som skulle hämtas... Hmm jag har ju inte ens tänkt på vad som ska behållas. Massa fina släktsaker och så vidare... Jag pratade med en värderingsman som ska komma och se om de vill ha något av värde också som de kan ta med, vilket inte går att avgöra på förhand själv. Sen blir det att beställa städning för det tror jag är värt de tusenlapparna, tiden rinner iväg!

Våren är på väg

Blev en lång promenad idag med Jonathan och nu ser man massa vårtecken ute och flera fåglar som sjunger.
Vårblommor :)
Behöver dock vinterkläder fortfarande.
De bygger en gångväg vid havet nu så vi kan plötsligt gå en ny tur som är mycket finare!

Mexico Puerto Vallarta

Eftersom jag har känt att det har varit vissa saker att blogga om det sista som bara legat på vänt så har jag inte lagt upp det vardagliga det sista men nu får ni en bildström  från Mexico :) Kommer säkert mer bilder framöver från resan men det tar tid att föra över och jag väntar på lite bilder från vänner. Efter mormors bortgång så bokade jag en flygbiljett ned till Mexico för att joina resten av klassen. Jag landade den 14 januari, en dag efter resten av gänget och fick världens välkomnande av allihopa (L)
Från stranden Bocca åkte vi ut med båttaxi till denna mysiga strand.
Lugnt o stilla...
Solnedgång från Villa Mia som vi bodde på i Puerto Vallarta.
Båtutflykt med snorkling in i grottor där vi hittade en blåsfisk. Jag och Jonathan fick låna Urbans Go Pro 3 så hade möjlighet att ta massa roliga bilder och filmer undervatten! Hur kul som helst på en sån här typ av resa.
Bara att simma in i grottan
Kom ut till en vacker strand efter att ha simmat genom grottan :)
Bara att fortsätta längre in i "grottan"
Var på fisketur där jag drog upp en Mahi Mahi på 15-20kg, en typ av delfinsfisk (tyngsta jag någonsin gjort). Mexikanarna på båten var så skeptiska till att ha med en tjej men jag lyckades!

Min fina mormor

Det blev nog alldeles för mycket med allt som skedde under 2014 samtidigt som sjukdomar tog över. Läkaren ringde pappa den 5e januari och sa att läget hade försämrats drastiskt. Jag var på väg till vaccinationscentralen i Stavanger när pappa ringde. Jag bokade en flygbiljett hem och Jonathan åkte utan mig till San Francisco med klassen. Jag hann hem och få vara med dig det sista dygnet men sen tog du dina sista andetag... Även om du inte kunde säga något så vet jag att du kände och kunde höra att jag var där hos dig. Jag saknar dig så och föralltid kommer det vara tomt att inte höra dig glatt säga "Hej vännen" när jag ringer.... Så tacksam och så mycket glädje vi speciellt gav varann de senaste åren. Du finns hos mamma nu och jag vet att ni vakar över mig.
Jag kommer gå till Ahlströms café med Jonathan och alltid kunna tänka på alla fikor vi hade tillsammans.