Sista lunchen i backen

Det blev en sista dag i solen igår som vi avslutade med pizza i backen och en snabbis i Spat innan vi satte oss i bilen hemåt. Nu är vi i Göteborg, några timmar kvar tills vi tar flyget hem till Stavanger via Oslo.. Längre restid än till Mexico!
Bara att passa på när man kan beställa riktiga pizzor! Det är annat än Norges tråkiga och dyra "panpizzor"

Frukost som en Fransman

Idag gick jag och Jonathan ut samtidigt som resterande Fransmän för att inhandla nybakta baguetter. Jag som läst franska i skolan imponerade iallafall på mig själv när jag beställde ;) "Bonjour Je voudrais deu begauette s'il vous plait" damen i kassan tog fram bröden och svarade på engelska...
Lycklig
Kunde köpt allt inne i bageriet! Vi har strålande sol så nu skyndar vi oss ut, sista dagen i backen :)

In i dimman

Inte sett så mycket av backarna idag... Haft väldigt bra backar då det snöat men sikten var mestadels dålig. Ibland åkte liftarna bara in i tjocka molntäcken där man endast såg några meter framför sig.
Tur man har hjälm och ryggskena när man åker. Annars hade jag inte vågat mig ut :p

Björn och Henrik.
Efter lunch gick jag till spat med Jonathan och Stefan. Vi badade i poolen och bastade i vanlig torrbastu samt i hamambastu. Jag är ingen spamänniska alls men det var kul att testa spat! Eftersom Henrik dessutom fyllde år idag så var vi ute på restaurang och åt en väldigt god middag. Jag åt ankbröst med gåslever i ravioli... Låter konstigt men det var gott :)

Tredje dagen

Vaknade upp till sol fast prognosen hade sagt motsatt! Vi var snabbt ute och fick en fantastisk dag i solen. Jag är RÖD i ansiktet trots solskyddsfaktor 30!
Morgonvyn
Morgonpigg. Vi går och lägger oss runt 22.00 då vi är sjukt trötta.
Åh man kan ju bara älska det här :)
Henrik och Björn.
Haha det är typ inga i backarna, så härligt!
Jag och mitt hjärta.
Vi hamnade nere i en dal på en flera kilometer lång transport där snön var borta. Inte kul skidåkning men så vackert!
Vårkänslor, tur att det var snö i spåret...
Lunch i backen!
Måste bara visa hur vackert det var nere mot byn vi hamnade i.

Andra dagen

Vaknade upp till underbart väder! Vi var snabbt ute i backen och tog oss från Franska sidan över till de Schweiziska backarna.
Fin vy :)
Stefan, Jonte o Henrik
Lunch i backen!
Salladslunch
Skål!
Senare på eftermiddagen kom det in mer moln så jag, Stefan och Björn drog hem och satte oss på balkongen. Utsikten är inte helt fel från lägenheten. Framför restaurangen på bilden är ett stup!
Nöjd :)

Första dagen

Idag vaknade vi till ganska mycket moln men vi var ute i backen tidigt och efter lunch kom solen fram
Inte mycket folk så här sent på säsongen vilket är väldigt skönt! Däremot är snön ganska dålig ner i byarna men där är vi endast för att åka hem.

Björn o jag
Jonathan. Här ser man att det börjar spricka upp i bakgrunden också.
Henrik i backen.
Björn och jag tappade bort de andra så vi solade lite medan vi försökte få de andra att komma till oss :)

Vi tog en öl på balkongen när vi kom hem och slappade ett tag. Nu blir det Tacos i lägenheten och sen en tur på byn!

Kalas

Vi firade Urban lite i förväg nu när vi ändå är Sverige! De bjöd ut oss på restaurang Portofino ikväll och så hade de köpt tårta som vi åt hemma! Riktigt trevlig kväll som vanligt :)
Jag älskar ju pizza och äter det aldrig i Norge så det beställde jag in :) jättegott!
Den festliga tårtan
Annika, Oskar, Urban och Jonathan

L'Amara Avoriaz

Nu är det dags att packa, reser till Göteborg idag via Stockholm för att på fredag bila ner till Franska Alperna. Årets alpernaresa går till Avoriaz där vi ska bo på ett nytt 5-stjärnigt lägenhetshotell med Spaavdelning! Längtar så mycket!
bild från avoriaz.com
Bild från Avoriaz.com

Het Tomatsoppa

Kvällens middag var så god och lite roligare variant av tomatsoppa. Vi älskade det!
Het Tomatsoppa med risbolllar smaksatta av fetaost

Recept Tomatsoppa

1/2 chalottenlök
Kokat ris 1-2 portioner
3-4 msk fetaost

Fräs upp hackad lök, vitlök och chilli och lägg över i en kastrull med krossad tomat samt lika mängd vatten. Låt koka upp och tillsätt citronsaft, buljong, chilisauce och hackad basilika. Smaka av med salt och peppar.

Fräs finhackad chalottenlök i stekpanna. Tillästt ris som ex blivit över från tidigare middag. Smula ner fetaost och värm på låg värme. Forma risbollar mha två matskedar. Lägg upp en stor klick ris på en av skedarna och använd den andra till att trycka ihop till en boll.

Häll upp soppan och lägg risbollarna överst. Ringla lite gräddfil över samt parmesan. VI hade även baguette till! Jättegott!

Klipp

Var tvungen att klippa till topparna idag och bli lite vårfräch i håret. Klippte det hos frisören i vintras så nu var det dags att bara få bort det som blivit slitet. Kollat på Youtube hur man klipper håret på sig själv, billigt och bra ;) Nu ska jag klippa och trimma Jonathans hår.
Vårfin i håret efter klippningen
Noggrannhet!
Köpt en riktig frisörsax.

Frukostglädje

Det blir så mycket finare och godare om man lägger lite tid på att fixa iordning frukosten. Jonathan filéade apelsin och blodapelsin medan jag la upp youghurt med hemmagjord musli i skålar varvat med hallon. Hade även lite gott filmjölksbröd kvar i frysen.

Citrus

Är inne i en citrusperiod nu och har mycket lime och citron i maten och tar gärna apelsin eller blodapelsin mellan måltiderna! Tror det dessutom är säsong för citrus nu som gör att de smakar ännu godare :)
Lunchefterrätt
Vårpromenad efter långfrukost till Melodikrysset <3

Pasta Gremolata

Pasta med kyckling, gremolata och torkade tomater var en riktigt god kombo.Gremolatan är den gröna röran med färska örter. Tror jag får inspiration till att laga mat nu när jag följer Sveriges Mästerkock. Blev så himla ledsen när Filip åkte ut men nu hejjar vi på Sandra och Fredrik :)
Recept Pasta Gremolata à la Marie

250-300 gram pasta
1 dl grädde
salt peppar

Finhacka  de färska örterna och blanda i en skål med olivolja, pressad vitlök skal och saft av limen samt 0,5 tsk salt. Koka pastan samtidigt som du steker kycklingen. Häll grädden över kycklingen och salta och peppra och låt koka. Häll av pastan och blanda med kycklingen. Servera med gremolata uppepå samt ugnsrostad tomat som recept finns på i det tidigare inlägget.

Tomater i ugn

Ska laga en pastarätt ikväll och förbereder nu tomaterna som ska torka i ugnen med lite goda kryddor och örter.
Får se om någon timma hur resultatet blir

Ugnsrostad tomat
15-20 tomater
2 tsk socker
1 tsk salt
Olivolja
5 vitlöksklyftor
Färsk basilika

Värm ugnen till 125 grader. Halvera tomater lägg på plåt med bakplåtspapper och strö över salt, socker och olivolja. Platta till vitlöken på sidan av kniven med skalet på och lägg i formen tillsammans med några kvistar basilika. Baka i ugnen 2 timmar.

Martinis kalas

Jag hade ju helt glömt av de fina bilderna jag tog på mitt och Martinas bullbak på hennes födelsedag <3 Det var kalas senare på dagen så vi startade på morgonen med bullbak från mitt recept.
Min finis
Vi bakade både vaniljbullar och kanelbullar :)
Tinis hade bakat jättegoda Hallongrottor.
Uppdukat för kalas. Vi gjorde även en Silviakaka. SÅ GOTT

Asfaltering på G

Fullt ös med maskiner hela dagarna när husägaren ska asfaltera. I dag försvann hela muren utanför dörren och det kändes liiite nära sovrumsfönstret ;) fick en fin promenad i solen. Prognosen framöver är bara SOL!
Utanför dörren.

Sunny

Morgonrutiner

Varje morgon blir det bananpannkaka till frukost för min del samtidigt som Jonathan får sin havregröt.
Kvarg/kesam med hallon

Bananpannkaka
1 ägg
1 liten banan
1 nypa salt
Olja till stekning

Mosa banan och vispa snabbt ihop med ägget och salt. Stek en pannkaka på låg värme och vänd inte förrän smeten stannat på ytan.

Förresten hade vi en fantastisk helg med Elona och Anders från Danmark! God mat, massa kul spel/lekar och promenader i regnet. De bjöd på deras ultimata kladdkaka i lördags som var väldigt god!
Fullt ös i köket :)

Besök :)

Jag borde arbeta med planering, älskar så fort vi ska få besök och man får planera god mat och aktiviteter :) imorgon kommer Anders och Elona från Danmark, ska bli så kul! De har inte varit här innan och de kommer till ett regnigt Stavanger. På med bästa regnklädrna och ut för att inhandla maten :)
Vi fick fikabesök av Magne idag, folk är trötta på att sitta inne och skriva skriva skriva uppsats... Tur att jag och Jonathan skriver ihop!

Vårpromenad

Sätter mig inte och skriver när solen lyser och vårkänslorna spirar! Blir eftermiddag/kvälls plugg istället.
12km runt Stokkavannet fick det bli idag med min älskade.