Morotskaka med choklad

Jag bjöd på en fantastiskt god morotskaka som jag gjort efter ett norskt recept som även en väninna och jag bakat tidigare. Lovade att lägga ut receptet så här kommer det!
 
3 ägg
2,5 dl matolja eller rapsolja
350 g socker
325 g mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
0,5 tsk muskot
0,5 msk natron/bikarbonat
0,5 msk bakpulver
150 g mörk choklad
350-400 g riven morot
1,5 äpple 
 
Topping
100 g smör
200 g florsocker
200 g  Philadelphia
Massa färska bär att pynta med
 

 
Ställ fram smör och Philadelphia till toppingen så det hinner bli rumsvarmt. Sätt ugnen på 180 grader. Skala äpple och riv de på grov rist på rivjärnet. Riv morot på en finare rist på rivjärnet. Hacka chokladen. Vispa ägg, olja och socker. Blanda alla torra ingredienser och vispa ner i smeten. Blanda ner äpple, morot och choklad.
 
Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll upp smeten. Grädda mitt i ugn på 180 grader i ca 35-45 minuter. Kolla med en sticka att den är helt torr.
 
Vispa Philadelphian krämig och blanda i smör i omgångar. Avsluta med florsocker. Bre krämen över kakan när den är avsvalnad och pynta med massa färska bär.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Vilken god tårta!

2014-09-18 @ 20:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0