Petits-choux

Vi blev bortbjudna till Urban på middag ikväll. Jag som så länge velat göra petits-choux passade på när några ändå kunde smaka. Receptet hittade jag i min gamla kokbok från 1981 "Vår kokbok". Bästa kokboken, satt och läste den redan som liten, testade massa kakrecept och experimenterade för fullt.
Färdiga för att åka in i ugnen. Detta var första plåten som tyvärr inte blev så bra... Hade en till plåt med lite större bakelser på som fick gå längre i ugnen. Man lär sig på sina misstag.
Mina fina petits-chouxer.
Lyxkaffe hemma hos Urban till efterrätten!
 
Recept Petits-chouxer
50 gram smör
2 dl vatten
2 dl vetemjöl
3 ägg
 
Till fyllning
Vispgrädde och hallonsylt
 
Koka upp smör med vatten.
Häll i mjöl och vispa hårt (kastrullen ska vara kvar på spisen) tills degen helt och hållet släpper kastrullen med ex en stor sked i plast som klarar hårda tag. Ta av från värmen och tillsätt äggen ett i sänder och vispa hårt mellan.
Spritsa ut degen på bakplåtspapper. 
Sätt in i mitten av ugnen. 
Mina lite större bakelser hade jag inne i ugnen 21 minuter tills de var så bruna de bara kunde bli utan att få för mycket färg. Hade jag bara gjort medelstora hade det räckt till ca 24 st.
Så fort du tar ut de ur ugnen ska du sticka hål i sidan på varje bakelse med en sticka för att släppa ut ångan så de inte blir degiga inuti.
 
Låt svalna och klipp av ett lock på varje bakelse. Fyll med exempelvis vispad grädde och sylt precis innan servering! Vill man servera som tilltugg till drinken kan man blanda i någon deciliter riven vällagrad ost i smeten innan den spritsas.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0