Potatis och Ostbröd

Har komponerat ihop ett brödrecept som vi åt till middagen hemma hos Urban och Annika ikväll. Alla tyckte det var gott men jag kände inte riktigt smak från osten. Brödet ger två stora limpor som jag bakat i rund tårtform med diameter på 24 cm. Nästa gång tar jag nog lite mer ost som höjer smak och sälta. Men denna gången gjorde jag med följande;

ca 70 gram jäst
400 gram mosad kokt potatis
1/2 msk salt
1.5 dl riven lagrad Prästost
250 gram Kesella Lätt
5 dl mjölk 37 grader
3.5 dl rågmjöl
ca 10-11 dl Vetemjöl Special

Mosa potatis med salt och ost. Lägg över i en stor bunke med rågmjöl, kesella och det mesta av vetemjölet. Värm mjölken till 37 grader och blanda ut med jästen. Häll jästblandningen i den stora bunken med resterande ingredienser och kör med maskin minst 10 min. Degen ska släppa från kanterna och vara smidig. De ska lossna hyfsat lätt från degkrokarna.
Jäs till dubbel storlek 45-60 min.
Lägg upp på väl mjölat bakbord och dela degen i två. Jag knådade inte degen utan tog mjöl runt hela bröddegen och lade över i en smord form.
Jäs till dubbel storlek 30-45 min. Pensla med vatten och strö över lite mjöl. Kör in i ugnen 45 min på 200 grader. Tag degen ur formen och kör 5 min till på galler så får det en hård yta runt om. Låt svalna på galler.


Kommentarer
Postat av: Annika

Så fint och så jättelgott , tack så mycket:))

2012-10-28 @ 23:24:15
Postat av: Marie

Tack själva för en mysig söndagsmiddag!

2012-10-29 @ 00:46:16
Postat av: Anonym

Mumma... Blir nog en utmaning till kommande helg:)

2012-10-29 @ 22:09:33
Postat av: Marie

Va roligt :) hör av dig hur du tyckte den smakade och om du ändrade i receptet!

2012-10-29 @ 23:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0