Bästa Foccacian

Vi gav bort ett hembakat foccaciabröd till Tony och Martina igår som blev så uppskattat. Jag kör alltid på samma recept från min favorit Per Morberg! Jag använder dock en annan fyllning för att få ett lite matigare bröd... Det är mycket jäsningstid då man gör jäsningen på kallt vatten men det är värt ALL tid, perfekt att göra när man har en hemmadag.
Foccacia à la Per
25 g jäst
6 dl kallt vatten
2 tsk salt
1 msk olja
4 dl dinkelsikt
8 dl vetemjöl
Olivolja till plåten

Fyllning à la Marie
200 g soltorkade tomater i olja (jag gillar Zeta)
ca 150 g fetaost (Apetinas storpack  500 g är absolut bäst!)

Rör ut jästen i det kalla vattnet och blanda i salt och olja. Blanda i allt mjöl och kör med degkrokarna i ungefär 10 minuter. Lät degen jäsa i 1,5 timme och arbeta ner degen och låt den jäsa upp igen (ca 1 timme). Häll rikligt med olivolja i en plåt och häll upp degen (den är lös!) direkt i plåten. Se dessutom till att det är rikligt med olja på plåtens kanter så brödet inte fastnar. 

Dela soltorkade tomater och fetaost i mindre bitar och tryck ner i degen (bra att göra under den långa jäsningstiden). Ringla lite olivolja på degen. Ofta är det olivolja uttryckt i kanterna på plåten som man kan ta av och ringla över med exempelvis en bakpensel. Låt degen jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader innan sista jäsningen är klar. Sätt in plåten i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter. Stjälp upp brödet på ett galler och låt svalna.

Kommentarer
Postat av: martina

Galet god:)

2012-05-14 @ 16:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0