Lucia?

Lucia innebär för mig att äta lussekatter till frukost och samtidigt sitta framför TVn och se Luciaframträdandet på SVT2. I år var det Stockholm som höll i framträdandet i en av deras kyrkor.

Det märktes att det var ett vågat Stockholm som tog sig an luciatraditionen. Det skiljde sig mycket från tidigare orter och städer som hållt i det och som som kanske inte sticker ut så mycket från mängden. Men det finns en gräns på vad man får ändra på i en tradition!
 
Lucia vet alla att hon var en stark kvinna med en stark tro. Dock vill jag inte höra om hennes avrättning med kokande olja och en dolk i sig när jag krupit upp i soffan med en filt för att njuta av stämningen och musiken.

Jag vill inte heller att "bered en väg för herran" ska framföras av en rappare. Inte nog med att det var en rap-låt, det var två!

Hur svårt är det att sjunga Staffan Stalledräng? Nej Stockholm är liiite mer och gör sin version med Staffan Stalldräng... Och det gällde de flesta jullåtarna...

Oftast får man se på mysigt utsmyckade kyrkor med massor av julkänslor! Tärnorna kommer med häst och vagn och hela miljön i kyrkan utstrålar Jul. Igår på luciadagen var det ett kors med neonblå dioder som lyste i bakgrunden. Känslan blev mer som ett billigt weddingchapell i LAS Vegas. Som tur var fanns två odekorerade granar längst bak som vägde upp lite och tog iallafall mina tankar tillbaka till Sverige....


Kommentarer
Postat av: Annika

Oj! Jag som upplever mig själv som en som älskar traditioner, men du är ju snäppet värre;) jag tyckte det var roligt med lite rapping. Men håller verkligen med om att bevarandet av traditioner är viktigt:) Och lucia firas ju knappt längre:( det får bli ett eget tåg nästa år:)

2012-12-14 @ 22:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0