Kanelbullar à la Marie

Efter så många fina kommentarer om mina kanelbullar tänkte jag lägga ut receptet och mina små tips och tricks för att få saftiga goda kanelbullar. All text och förklaring kan göra en lite förvirrad så om du ska baka kanske du ska läsa receptet en extra gång. Jag får ca 36 stora bullar av denna satsen.

Bulldeg
50 g jäst
125 g smör
5 dl mjölk
1 burk kesella vanilj kvarg
1 dl socker
2 tsk kardemumma
0.75 tsk salt
ca 14 dl mjöl

Fyllning
300 gram smör
1.5 dl socker
8 tsk kanel (testat mig fram därav det konstiga måttet)

Topp
1 ägg
Pärlsocker

Börja med att ställa fram smöret till fyllningen och dela i bitar så det hinner blir mjukt. Smula jästen i en stor bunke, minst 3 liter. Smält därefter smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm degspadet till 37 grader viket innebär att när du stoppar ner fingret ska det varken kännas varmt eller kallt. Ha inte för varmt eftersom jästen dör om degspadet blir varmare än drygt 40 grader. Är du osäker så låt degspadet vara något kallare än varmare så tar det bara lite längre tid för degen att jäsa men den dör iallafall inte. Häll degspadet över jästen och blanda till jästen löst sig i spadet. Tillsätt därefter kesella, socker, salt och rör om igen.

Därefter ska mjölet i och jag brukar börja hälla i ca 11 dl för att sedan tillsätta mjöl lite i taget tills degen är perfekt. Använd degkrokarna till elvispen. Första tecknet på att degen börjar bli klar är att den släpper från bunkens kanter. Sedan brukar jag tvätta händerna och torka de hastigt och känna på degen med ett lätt fuktat finger och när den är bra så fastnar ingen smet på fingret. Det är viktigt att inte ösa i med alla 14 dl mjöl direkt för det kan bli för mycket beroende på hur noga man mätt upp resterande ingredienser. Jag arbetar länge (minst 10 min) med degen för att inte göra misstaget att ha i för mycket mjöl. Degen kan nog uppfattas som ganska lös men bli inte rädda för det. När degen känns bra så strör man lite mjöl över och lägger en handduk på och låter den jäsa i 1 timme till dubbel storlek. Tänk på att inte skapa drag i hemmet med öppna fönster eller liknande när degen jäser. Under tiden degen jäser kan man blanda ihop ingredienserna till fyllningen.

När degen har jäst klart mjölar man bakbordet och häller upp degen och delar den i två och lägga den ena till sidan. Nu ska man bara ha mjöl på händerna och bakbordet och trycka ut degen i en rektangel och sedan försiktigt kavla tills den är någon centimeter tjock. Jag arbetar alltså inte in massa mjöl i degen (som det står i alla recept jag läst) då det resulterar i torrare bullar. Lägg därefter på fyllningen och rulla ihop. Hade man arbetat med mer mjöl i degen hade man kunnat få tunnare deg och rulla fler varv vilket resulterat i fina men inte lika goda bullar. 

Det ser ut som hur mycket fyllning som helst men det är bara ett tunt lager. Dela ungefär en rulle i 18 bitar och lägg upp i formar. Jag använder Toppits stora muffinsformar som enligt mig är de bästa.

När alla plåtar är klara låter ska de jäsa i 30 minuter. Strax innen de jäst färdigt sätter man ugnen på 225 grader. Bullarna penslas med lätt uppvispat ägg och sedan strör man på pärlsocker och in i ugnen i 10-12 minuter.

Inne i ugnen och gottar sig.

Såå gott och det doftar underbart i hela hemmet!

Det är inte den vackraste kanelbullen men kanske den godaste ;)


Kommentarer
Postat av: Martina

Världens goaste bullar!!! :D

2012-04-20 @ 20:31:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0