Toppenhelg i gott sällskap

Har haft en riktigt mysig helg som spenderats i goda vänners sällskap då Martina bjöd på parmiddag*5 på lördagen. På fredagen blev jag bjuden på jättegoda quesadillas hos Martina och så blev det morotskakabak som blev efterrätt till 10 hungriga munnar på lördagen. Dessutom Idol-final och rätt person vann ju enligt mig!

Bakade från samma recept som vi bjöd på när Jonathan fyllde år. Lika uppskattad denna gång men nu skippade vi marsipanmorötterna.

Jag ska skriva in receptet nu eftersom det är så krångligt att hitta det då jag går in på en hemsida med onlineböcker och provläser Malou von Sivers bok Rosendals trädgård varje gång.

Rosendals morotskaka à la Malou
2,5 dl neutral olja
3,5 dl strösocker
4 dl rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
1,5 tsk kanel

Topping à la Malou (med en tvist)
200 g riktigt smör
3 dl florsocker (två räcker enligt mig)
0,5 citron saft och skal (ta skalet från en hel)
200 g philadelphiaost

Vispa olja och socker. Tillsätt de rivna mörotterna och blanda sedan i äggen ett i taget. Blanda de torra ingridienserna och vispa sedan ner i smeten. Häll smeten i bröad form och in i ugnen på 200 grader i 35-40 minuter.
Testa med provsticka för kakan har aldrig blivit klar efter denna tiden utan närmre 50 minuter, även testat med ny ugn. När jag gör i min gamla ugn så är kakan svart efter 10 min och klar efter 75 min...

Toppingen gör du genom att blanda smör, florsocker och citron till en jämn smet, det funkar faktiskt med ballingvisparna på elvispen och sedan i med philadelphian. Den brukar jag blanda ner med slickepott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0