Vardagsmys med vänner

Ikväll kom Anders och AL till oss på middag. Det blev rester, så köttfärssås och spaghetti igen, mums. Till efterrätt gjorde jag en av Anders favoriter, äpplepaj med vaniljsås. Mumma!

Efter middagen blev det lite TVspel och självklart vinner Jonathan alltid... Fusk?

Snyggingar!

Jag lovade ju min kära bror att lägga upp denna underbara bild på när jag gör äpplepaj. Vi har pillat på mina inställningar på kameran så nu vet jag hur man fotar folk utan att de ska bli vita som lakan i ansiktet! ISO inställningar!!!

Äpplepajen...

Baileys med Sabbe

Igår kväll var Sabbe på besök och vi åt god middag i form av Spaghetti Köttfärssås som jag aldrig kan få nog av! Till efterrätt åt vi glass med hemmagjord chokladsås och varma hallon och chokladflarn. Målet med kvällen var även att se Twilight som vi längtat efter att se så det var ju toppen. Kvällen avslutades självklar med Kaffe Baileys ;) Tack för en underbart mysig vardagskväll (L)

Detta är ju vår tradition och snart blir det Linnéterrassen men får vänta så det blir några till plusgrader.

Sista dagen innan hemfärd

Solen har skinit på oss idag igen men även vinden har blåst en del. Vi hyrde skidor för att gå på tur och handlade korv för att grilla i spåret.

Påväg ut med stugan i bakgrunden.

Martina ramlade i snön innan vi ens kommit till backen men var snabbt uppe på benen igen ;)

Pojkarna i vindskjulet! Vi fick aldrig riktig fart på grillen så korvarna blev halvklara men som tur var sken solen på oss.

Solkatter!

En av Tonys alla vurpor! Tonys teknik var att gå ur spåret i hög fart vilket resulterade i krockar med träd eller mjuka fall i snön...

Sol i backen

Idag har vi varit i backen och solen har skinit på oss igen!

Martina njuter.

Toppenväder!

Paus i backen.

Lunchen tog vi ute i solen som resten av alla skidåkare. Så himla härligt med sol i backen!

Mmmm...

Vi njuter ju på alla bilder! Men alla gillar ju när det är sol i fjällen, eller hur!?

Jonte njuter han med.

Självklar njöt vi på terrassen när vi kom hem också.

Finaste (L)

I backen

Idag har vi spenderat dagen i backen. Tony är inte så van skidåkare så vi har varit hans skidlärare och det har gått riktigt bra för honom idag! Solen har skinit på oss mestadels men några moln har flygit förbi också.

Fina paret!

Min pödding

Påväg ner i backen.

Njuter av solen!

Vi tog lunchen ute på värmestygans terass och njöt av solen med varm choklad och goda mackor. Jag har fått lite färg på näsan så det känns bra. Hoppas det fina vädret fortsätter för imorgon blir det backen igen. Jag har egna skidor men hyrde pjäxor nu som var toppen så ska se vad de kostar för då kan man ju lika gärna köpa dem och sälja mina som ligger hemma i förrådet.

Efter skidåkningen satte vi oss utanför stugan och njöt av det sista av solen. Killarna tog varsin öl och vi tjejer gjorde Irish Coffe.

Onepiecen är på och det är full njutning på terrassen!

Lofsdalen igen (L)

Nu är vi i Lofsdalen igen! Vi har åkt upp med Tony och Martina och haft vår första heldag här i fjällen. Eftersom det är Martinas födelsedag så har vi firat henne med frukost på sängen och skönsång! Dagen bestämde vi oss för att spendera i längsdpåren så vi hyrde längdskidor och begav oss upp till Våffelstugan.

Födelsedagsbarnet och jag i strålande sol.

Tony, Jag och Jonte innan det begav sig.

Mmmm varm choklad i backen...

Älsklingen min :)

Påväg uppför...

Det var detta som fick en att kämpa uppför berget till stugan medan andra åkte bandvagn och scooter förbi kämpade vi på längdskidorna! Nervägen var riktigt kämpig för att bromsa med längdskidor gör man bäst genom att slänga sig i en snödriva. Många, många vurpor senare var vi nere i byn igen och vi handlade lite mat på ICA för att göra Canneloni med spenat och gorgonzola med ett täcke av tomatsås, riktigt gott, recept kanske kommer framöver ;) Grattis finaste Martina (L)

Hembjudning

Ikväll var Urban och Annika här på middag. Vi bjöd på hallondrink och den amerikanska dippen jag la ut recept på för ett tag sedan. Till middag blev det flygande jacob som är en favorit hemma hos oss. Till melodifestivalen bjöd vi på ost som jag lääängtat efter, det är ju så gott.

Denna gången köpte vi en Manchego som jag testat innan som är en god fårost med mycket smak. En Saint Albray hade jag blivit rekommenderad av Sanna och det var en jättegod kittost som är krämig som en brie fast lite mer smak i. Vi smakade på en ny blåmögelost från Frankrike som hette Fourme d'Ambert som jag gillade... Ganska svårt med mögelost med denna tyckte jag och Annika inte var så stark i smaken som många andra kan vara. Sista osten var en Talleggio som är en gammal favorit, det är en kittost som är krämig och mjuk i smaken. Till detta drack vi ett Pinot Gris från Alsace som de i osthandlaren sa skulle fungera till alla ostar.

Så fina, Annika och Urban.

Martina

Igår firade vi Martina som i nästa vecka fyller år. Det var tjejmiddag hemma hos henne och det bjöds på goda pajer och gott att dricka till.

Martina är mitt upp i paketöppning.
Efter tjejmiddagen drog vi ut till Excet!

Girls night out (L)

Snyggingar

Alla hjärtanes

Vi firade också alla hjärtans dag även om man inte skulle kunna tro det med min sjukt långsamma uppdatering! Jonathan fick tulpaner och jag fick whiskey av min älskade, svensk Mackmyra. När man ser på det så kanske det vanligaste skulle varit att Jonte fick whiskey och jag blommor, men jag gillar ju whiskey!

Fina tulpanerna.

Goda whiskeyn!
Vi var hos Kaprifolkött och köpte oxfilé så hiiimla gott det var med bea, pommes och sallad.

Yummiii

Till efterrätt blev det Irish Coffe med en whiskey som heter MacAllan som är ganska enkel och funkar perfekt till detta ändamål!

Pannkakor

Idag efter träningen så stekte Jonathan pannkakor till oss, så gott! Till pannkakor har vi socker, sylt, grädde, kanel och nutella... Inte jättenyttigt men så gott, speciellt med ett glas iiiiskall mjölk till.

Jag gillar med kanel och socker på. När jag var liten och pappa gjorde pannkaka i långpannan så var favoriten smör, kanel och socker på. Tyckte inte mamma var en lika bra idé som resten av familjen ;) Låter kanske äckligt men det är jättegott, skippar dock smöret på tunna pannkakor. Jonathans favorit är med Nutella på.

MUMS

Surprise

Vi har ju varit utan internet här hemma men nu fungerar det äntligen! Jag jobbade häromdagen på båtmässan så jag kom hem sent men då hade Jonathan lagat mat och köpt vin och lyxat till det för mig. Först hade han gjort lite dipp med grönsaker och till detta fick jag Caipirinha som är min favoritdrink (detta var en måndag :P) Sedan hade han varit hos Kaprifolkött och köpt rostas som är så gott och till detta blev det potatis, bearnaisesås och sallad. Hade även färdig coleslaw från Jensens Böfhus men den kan jag inte rekomendera, alldeles för söt!!!

Fick mammas amerikanska grönsaksdipp som är supergod till förrätt med grönaksstänger!

Amerikansk grönsaksdipp
I konserv kronärtskockshjärtan
3 msk majonäs (creme fraiche funkar också men blir inte lika mkt smak)
1 dl riven parmesan
1-2 st pressade vitlöksklyftor

Krama ur all vätska från kronärtskockshjärtanen och hacka dem länge till det blir "krämigt". Blanda med resterande ingredienser. Lägg därefter dippen i en ugnssäker skålliknande form och ställ in i ugnen 20 min på 200 grader. Tar man en för vid form blir dippen inte lika krämig.

Denna gången blev det färdig bearnaise från Rydbergs som är god, dock inte lika god som hemmagjord ;)

Blev så glad när min älskade överraskat mig (L)

Husman

Mm jag älskar pannbiff med mos, brunsås och lingon. Knapriga sockerärtor till det blir så gott och ett glas med kall mjölk (L). Jonathan och jag lagade tillsammans och Jonathan fick göra pannbiffarna och moset som han är så duktig på!

Inget internet

Det är så jobbigt, vi har inget internet då vår fiber vi bytt till
Inte vill fungera så på tisdag nästa vecka kommer de hem till oss och förhoppningsvis löser problemet. Har alltså lite problem att lägga upp bilder från kameran just nu plus att de alltid är
enklare att blogga från datorn än mobilen som jag gör nu. Var på middag i tisdags hemma hos Tony och Martina så vi har nu spikat att vi åker till lofsdalen den 21 februari och njuter av nästan en vecka i vinterlandskapet. LÄNGTAR!!!!

Ikväll blir det kalas för lillebror då han fyllde 20 år igår. Lillen blir så stor (L) Grattis Martin