Gladmaten

Direkt efter jobbet igår åkte jag Katrine och Nina in till Gladmat Festivalen mitt i Stavanger. Detta är det stora eventet som alla snackar om att man måste besöka. Restauranger, matbutiker och privatpersoner ställer upp tält och säljer allt möjligt i matväg. Jag köpte godis, glass, succeekaka (min absoluta Norgefavorit) och massa andra smårätter. Mot kvällen blev det vin och öl på en av uteserveringarna de ställt upp provisoriskt!

Pasta

Jag älskar pasta så mycket att jag ibland inte vill ha något annat än kokt pasta med en god olja och parmesan på! En favorit jag gör för sällan är att fräsa vitlök i lite olja som sedan blandas med kokt pasta. Häromdagen blandade jag med en tomatsås vilket var väldigt gott också. Pasta ska inte kompliceras helt enkelt!

Hallon

Älskade hallon. Jag är som ett barn varje gång jag och Jonathan är ute för jag finner hallon hela tiden överallt! Men idag köpte jag norska hallon istället. Blandade några hallon med lättkesella, toppade med resterande och lite kokos! Jättefräscht och gott!

Moreller

Nu ska vi äta moreller som måste vara bigarråer eller körsbär på svenska :) och så ska vi ta med kallt vitt vin och sätta oss ute i gräset ☀️

Sola

Vi var på Solastranden med vänner idag! Helt underbart sommarväder!

Sanden är så finkornig

Lördagsfrukosten

Nattjästa dinkel och råg frallor med valnötter och aprikoser serveras till morgonens frukost. Bröden svalnar lite nu och vi tar en kopp kaffe och lyssnar på Melidikrysset i soffan så länge :)

Pannkakor

Älskar pannkakor! Det är som att äta en jätte-efterrätt till middag! Speciellt med mina tillbehör...

Bästa frukosten

Bakade ett av mina favoritbröd till helgen istället för att köpa svindyrt bröd! Var på stranden igår och det var perfekt att ha med som lunch för det mättar så bra. Sindre som var med oss tyckte det var jättegott!

Feiring nr 3

Igår var det fest! Eirik har fyllt år och bjöd in till fest och tyckte att vi kunde fira mig en gång till också :) Mer presenter! Blev en underbar kväll ute på terrassen och vi var inte hemma föräns efter 5 imorse!

Feiring nr 2

Jag ville fira mig själv igen med bara Jonathan, lååångfrukost/brunch och lite extra lyx i lördags!
Handlade nybakt bröd i gårdsbutiken för 51 NOK! Sjabbig gammal butik brevid en gammal gård... Så bortskämd med Sverige ibland... Känns som att det inte ens vet vad gott bröd eller mysig gårdsbutik innebär, men norrmännen tycker det är hur bra som helst och jättegott...

Från familjen Edholm, min kusin med familj, fick jag en så fin bukett!
Goda vänner på besök! Bjöd på pasta med god köttfärssås. Till efterrätt hade jag bakat en sockerkaka med maräng täckt av grädde och jordgubbar. Allt var mycket uppskattat!
Fina presenter från alla! Familjen hade gett Jonathan i uppdrag att köpa en god champagne och en bukett med rosor. Av Johanna, Andreas och Oliver fick jag en vacker sommarsjal. Jonathan bjöd på finaste sång i morse och et vackert armband! Familjen vi bor hos gav en flaska Chablis. Helt klart en underbar födelsedag men jag saknade familjen och de närmsta hemma!