Höst och ett sista dopp

Igår firade vi pappa som har fyllt år och det blev ett sista dopp i poolen som nu var 12 grader!! Jag och Sara flög upp så fort vi kommit i och tog en varm dusch efteråt! Skönt att hösten ändå är här det är ju så vackert ute!

Brobyggen

Vi åkte och kollade på Chalmers byggsektions brobyggen som förmodligen hade vandaliserats över natten då alla broar var trasiga...

Hemmakväll

Orkade inte äta maten som fanns i kylen... Hemkörd kebabpizza och rött vin framför TVn blev det istället :)

Min Kväll

Blev inställda planer för kvällen så det blir superlyx hemma! Köpt vin, maten är klar, finns glass i frysen och massa filmer att vraka mellan! Var bjuden på fika på gamla jobbet idag, det var en som hade fyllt år! Kul att träffa hela gänget igen!

Speciale á la Anders

Vi har lagar en riktigt god middag jag och Anders. Det blev Anders underbart goda potatissallad och kyckling till det!

Café * 2

Vi mötte upp storebror min på Nöllers Café idag och åt en god lunch! Därefter blev det plugg med projektgruppen på Café Cappuccino, inte helt fel på en söndag.

United Bakeries

Världens godaste bröd finns att köpa på Hemköp, inte något fancy konditori! United Bakeries gör så himla goda bröd, kostar lite extra men det är värt varenda krona!

Höstfärger

Nu när sommaren är slut funderar jag på att ha lite mörkare, guldiga och röda toner i håret. Vad tror ni om följande?

Middag med bror

Ikväll kom Anders förbi och vi åkte iväg och handlade för middag. Vi gjorde Anders egenpåhittade fisksoppa med saffran... Såååå god! Sedan blev det lite Board Walk Empire, thé och kanelbullar.

Varm choklad

Hade en kall heldag i skolan idag. Hade bara tagit på mig regnjacka och skinnskor till skolan idag eftersom det duggade lite i Göteborg. Problemet var att det ösregnade i Borås och en promenad på tio minuter gör sitt. Jag var helt dränkt (förutom under jackan) som tur var men byxor och skor var dyngsura... Har varit blöt och kall hela dagen så det blev en värmande kopp choklad när vi kom hem.

Tack mat.se

Beställde mat för tredje gången från mat.se och vi fick en liten present på köpet i form av en kylväska, aioli och en kryddig korv. Snacka om att överträffa kundens förväntningar :) tummen upp!

Curry curry

Har lagat mat för morgondagens lunch och middag! Det blir currykyckling med ris. Så himla onödigt att köpa mat ute så då får man va överambitiös och laga hemma i förebyggande syfte. Förutom kyckling och curry slängde jag i champinjoner, paprika, mango chutney och någon het sås för att få lite sting i grytan. Anledningen till att vi inte åt det idag är för att vi blev bjudna på middag när vi firade Jonathans kusin Simon i Kungsbacka som fyllt 18.

Smooothie

Efter att Anna bjöd mig på smoothie när vi frukostade tillsammans för länge sedan har jag varit frälst i denna dryck på morgonen! Favoriten just nu är med mango, blåbär, hallon, apelsinjuice och vaniljyoughurt.

Bror liten och stor

Min kära bröder är på besök och får hembakade bullar och glass (L)

Jarmo Ek

Italiensk afton

Vi hade en riktigt trevlig fredagkväll under det italienska temat. Vi lagade mestadels maten ihop som var pizza, kan ju inte bli mer italienskt! Under tiden vi lagade maten hade vi gott surdegsbröd med, olivolja, pesto och färskost att snaska på. Jag hade i förväg gjort en Dulce De Leche Semifreddo från bloggen madebymaryblogg.blogg.se. Semifreddo är en krämig halvfrusen glass och Dulce De Leche är kondenserad mjölk, så gott blev det!
Martina fixar iordning sin pizza.
Massa olika fyllningar bland annat skinka, salami, mozzarella, riven ost, kronärskockshjärtan, oliver, soltorkade tomater. Jonathan hade gjort en god tomatsås också.
Receptet trodde jag inte skulla räcka men det blev två pizzor var vilket resulterade i matkoma för hela gänget. Då var det bara glassen kvar som jag inte fick någon bra bild på för jag kom på det när jag redan börjat äta...

Gästerna kan komma

Prep

Fixar inför en italiensk afton med Tony o Martina :)

Plikta

Åkte med Johanna och Oliver till Plikta i Slottskogen för massa lek :) efteråt gick vi till Linné för att äta lite god lunch! Kommer inte ihåg restaurangens namn men gott var det! Jag tog carbonara, Johanna entrecote och Jonte tog tortellini med metallknapp... Kocken lär sakna den knappen till sin skjorta men Jonathan fick in ny mat som tur var ;)

Höstsol :)

Indiskt

Mötte upp Martina på stan i em för att shoppa en höstmysig tröja och sedan mötte vi upp Anna och Anna på Tre Indier. Så god mat!! Efteråt tog vi en promenad till Franks Café för kaffe!

Kokosbollar

Vi har gjort kokosbollar här hemma :) farligt gott att ha ståendes i kylen! Jobbar hela veckan i Jönköping nu så det blev ingen skolstart för min del... Får försöka hålla ögonen öppna på kvällen och läsa kurslitteraturen då, somnade efter tredje sidan igår när jag skulle läst tre kapitel...

Mat.se

Tummen upp för mat.se som vi fick vår första leverans från idag! Jätteskönt att klicka i all mat på deras hemsida och få den levererad inom en tidsram man själv sätter upp. Allt i beställningen var rätt och jag tyckte lite synd om killen synd och bära upp alla kassar... Hittade alla varor vi ville ha förutom en specifik kaffesort vilket inte gjorde så mycket.

Kroatien

Nu har jag och min mor kommit hem från en underbar resa i Kroatien. Vi bodde i Caklje som ligger i utanken av Podgora. När vi kom till hotellet första dagen och vandrade omkring insåg vi att det inte var det minsta turistigt där vi bodde och en vykort gick inte ens att få tag på, exakt som vi ville ha det. Hotellet är familjeägt med 8 lägenheter och personalen värnar verkligen om sina gäster.

Jag på vår terrass.
Här är utsikten från vår terrass och nede i vänstra hörent ser man hotellets egna Restaurang California där vi åt alla frukostar och många luncher och middagar. Trodde att vi skulle vara på fler olika restauranger men maten var alldeles för god och man ville bara testa hela menyn. "Scampi alla Buzarra" blev min favorit som är kräftor i tomatsås, galet kladdigt att äta men så gott!

Pecis bortanför hotellet ligger en liten hamn som vi också hade utsikt över. Vi bodde på översta våningen och nästa gång vi åker ska vi försöka få samma rum nr 8 eller 7 för att få bästa utsikt!

Det var inte så farligt med steniga stränder gott att ha flipflop när man går bara!

Hvar och Brac

En av dagarna åkte vi ut till två av de största öarna Hvar och Brac. Vi åkte med en typisk turistbåt som hette Voga.

Vi satt i fören hela vägen och njöt av utsikten.

Här åker vi in i Jelsa på Hvar.

Överallt är vackra hus och smala gränder.

Jelsa var helt fantastiskt och jag hade kunnat stanna där mer än bara en dryg timme som vi hade... Innan vi åkte över till Bol som ligger på ön Brac så fick vi lunch ombord.

På Brac tog vi oss med taxibåt till en av de kända strändera som liknar Skagen mycket då stranden ser olika ut beroende på vindar och strömmar.

Att åka till Brac var ett typiskt turistmål och vi längtade lite tillbaka till de lugnare stränderna vid hotellet.

Vi utgick från Markarska med båten som man ser nedanför de höga bergstopparna.

Det blev en heldag ute till havs och här är vi påväg hem till Caklje där vi bodde.

Kroatiens solnedgångar

Det har varit helt fantastiskt att spendera kvällarna ute i den värme som är i Kroatien och se de fantastiska solnedgånarna! Många av kvällarna gick vi till Podgora för att äta och se på lite andra turister.

Påväg till Podgora längs strandkanten.

En av kvällarna blåste det upp riktigt mycket och vi satte oss och åt middag precis vid strandkanten.
Solnedgången var helt fantastisk!