Lerduveskytte

Idag åkte jag och Jonathan till skjutbanan i Säve. Det var väldigt mycket folk men vi fick snabbt en tid och fick skjuta. Jonathan övar till sin jägarexamen så jag hakade på för att testa. Det tog ett tag att komma in i det. Efter 4-5 skott kom vi fram till att jag va skevögd haha så jag måste blunda med vänsterögat för att träffa. Men efter det så hade jag hög träffsäkerhet. 
Där syns lerduvan lite i bild
Här i tusen bitar :)
En kille var med och instruerade och hjälpte till så man fick bra tips. Kommer snart åka tillbaka!

Kommentarer
Postat av: Zibbe

Stor skilnad på att skuta en lerduva och ett gulligt rådjur med sina stora ögon.
Tänk på det !

Svar: haha det är därför jag håller mig till leran :D

2015-11-23 @ 18:47:26
Postat av: Jonna

Lerduveskytte är skoj!
Men smällde det verkligen så mycket att du behövde öronkåpor? När jag sköt lerduvor för ett antal år sedan kan jag inte minnas att vi hade några öronskydd...
Jag tror inte man brukar ha det om du är ute och jagar i skogen iallafall?!

Svar: Jo speciella öronkåpor som endast tar bort det farliga ljudet används vid riktig jakt i skogen och även på skyttebanan. Annars förstör du hörseln. Så tips till nästa gång du är på banan :)

2015-11-26 @ 23:06:01
Postat av: Jonna

Ja, tänk vad det finns många tekniska grejer som man inte vet om, men jag blir inte förvånad för jakt är väl en typisk "materialsport" hihi :)
Jag fick faktiskt erbjudanden igår om att hänga med en tjejkompis till skjutbanan och skjuta lerduvor igen, men jag tror inte jag går och köper några elektroniska öronkåpor tills det, haha!
Om man nu ska vara duktig denna gången och inte förstöra hörseln som skriver, så måste det väl räcka med såna gula öronproppar som de har på Apoteket? De kostar nog inte många kronor..?

Svar: Ja absolut det räcker säkert. Jakt är en helt galet dyr hobby! Jag fick låna enkla "vanliga" kåpor på skyttebanan helt gratis :) så fråga om det finns! Jag hoppas på att kunna skjuta snart igen, var ju så kul!

2015-11-28 @ 07:02:47
Postat av: Jonna

Jippi! Nästa helg har vi bestämt att jag ska få skjuta lerduvor igen :)
Det är tydligen inte på nån skjutbana utan hos hennes farbror som bor på landet så det finns nog inga kåpor till utlåning... Men jag var på apoteket igår och när jag ändå var där så köpte jag några öronproppar som hette Musik och simproppar för de gick att använda flera gånger och så dämpade de lite lagom så man ändå kan höra ganska normalt och prata som vanligt påstod tjejen i kassan, kanske ett alternativ till dyra elektroniska öronkåpor?! ;)

Svar: Åh va kul för dig! Hehe bra att du fick köpt, tror att man allt kan lita på Apoteket. Jag hade hoppats på att få komma iväg idag men killen skulle skjuta upp för jägarexamen på nån specialtid på skyttebanan, bara för dem. Jag hade ju gärna hakat på :D

2015-11-29 @ 09:32:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0