Godmorgon med kärlek

Tycker det är viktigt att ha en alla hjärtans dag lite då och då, inte bara en gång om året. Nu ska jag resa hem en vecka och då ville jag ha en riktigt mysig frukost med min älskade. Imorgon kommer jag bara stressa runt innan flyget.
Mitt recept på scones
225gram mjöl
50 gram smör
2 tsk socker
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 ägg
1 dl filmjölk eller mjölk
 
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser. Nyp ihop mjöl och smör. Rör ihop ägg och fil/mjölk och rör ner i mjölblandningen. Ta upp på lätt mjölat bakbord. Knåda med väldigt lätt hand, dra inte ut degen utan bara få ihop den med mjuka händer en liten stund. Platta till och stansa ut rundlar som läggs på en plåt. Arbeta ihop resterande deg och gör samma procedur igen. Jag får 6 rundlar och en liten överbliven degbit som får åka med in i ugnen.
 
Med överblivna scones kan man göra fantastiskt goda krutonger. Dela bara i bitar, ringla över olivolja och kör in i ugnen på högsta värme tills de fått färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0