Recept grötbullar

Som jag skrev i tidigare inlägg skulle jag skriva upp receptet om bröden blev goda, och dem blev sååå goda :)

Recept
3 dl havregryn
6+3 dl vatten
1 tsk salt
2 msk mörk sirap (eller socker)
2 msk olivolja
50 gram jäst
2 dl rågmjöl
9-10 dl vetemjöl
 
Koka havregrynsgröt med 6 dl av vattnet. Ta av från värmen. Häll i 3 dl kallt vatten, salt, sirap, olja.
Låt svalna till 37 grader.
Blanda ut jästen i gröten. Jag använde fingrarna för att få ut klumparna av jästen.
Tillsätt mjölet och blanda minst 10 minuter med elvisp, degen är lätt kladdig.
Låt jäsa 45-60 min till dubbel storlek.
 
Lägg upp degen på väl mjölat bord. Dela i två. Forma till en avlång limpa med mjölade händer, knåda inte. Skär ut bitar/portionsbitar och forma lätt med mjölad hand och placera på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 40 minuter till ca dubbel storlek. Sätt ugnen på 225 grader och grädda i nedre delen av ugnen ca 12 minuter tills de fått fin färg. Låt svalna på galler.
 
 

Kommentarer
Postat av: annika

Jag brukar baka det recept som finns på havregrynspåsen, verkar likna ditt recept . Men jag skall genast pröva ditt;)

Svar: Tyckte att de var lite torra efter att ha legat i frysen :( Men mjölk hörde jag at man kunde använda istället för bara vatten! Vad står på era paket? Finns inte recept på norska paketen...

2013-10-09 @ 17:51:09
Postat av: Martinis

Must try☺️

Svar: Do so darl, du kommer tycka om dem :) Gör annars efter receptet på havregrynspaketet!

2013-10-15 @ 22:38:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0