Scones - Experiment 2

Morgonens scones blev jättegoda!!! Jag har i detta recept minskat sockermängden och ökat bakpulverhalten. Det jag märkte var att man MÅSTE knåda degen på bakbordet med mjöl för att få sconesen att stiga i ugnen samt pensla med ägget endast på ovansidan och inget på kanterna för att den ska lyfta. På bilden ser man de högra sconesen som är knådade samtidigt som de till vänster inte är knådade på bakbordet. Nästa experiment blir med mer salt men nu börjar jag bli nöjd med mitt recept!
 
Scones - senaste receptet, räcker till en frukost för 2
225 gram mjöl (ca 4dl)
0,75 tsk salt
2 tsk socker
2 tsk bakpulver
50 gram smör
1 ägg
1 dl mjölk
 
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser. Lägg i smöret och nyp ihop med mjölet. Blanda ägget lite lätt med mjölken. Spara en matsked av äggblandningen och häll i resterande i smeten och blanda. Ta upp på mjölat bakbord och knåda. Platta till så degen är ca 1.5cm hög. Stansa ut rundlar med ett glas och lägg på plåten. Pensla med ägg och mjölkblandningen du sparade, endast på toppen inte sidorna av sconesen. Sätt in i mitten av ugnen 12-15 min. Servera direkt!

Kommentarer
Postat av: Tinis

Bakade jätte goda scones från ett av dina tidigare recept, de vi tittade på i fredags! Ska testa detta nästa gång och jämföra <3

2013-01-28 @ 22:28:54
Postat av: Marie

Oh va kul :) ja, du måste testa detta receptet mycket godare :)

2013-01-29 @ 14:39:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0