Scones - Experiment 1

Idag är det så enkelt att få tag på massa recept på internet och göra ett hopkok av det bästa från varje och ändra lite hit och dit med mängder så vet man att det inte kan bli annat än scones som kommer ut ur ugnen. När jag var liten och blandade hej vilt som jag själv tyckte med en kokbok i handen så var det inte lika lätt och därav flera misslyckanden. När man var liten  uppskattade man dock en misslyckad smet mer än vad man kanske gör idag...
 
Jag är inte jättestolt över de scones jag serverat genom åren... Testat flera recept men experimenterar lite nu framöver för att hitta ett eget, perfekt recept, precis så som jag vill ha det! Morgonens scones var lite lägre än jag hoppats på och lite för söta men ändå väldigt goda! Jag kommer experimentera mer framöver. Lägger upp morgonens recept så jag vet vad jag ska arbeta utifrån. Vill ni testa så är dem ju riktigt goda men som sagt inte perfekta än.
 
Maries Scones
225g mjöl
0,5 tsk salt
1.5 msk socker
0,75 tsk bakpulver
50g smör
1 dl mjölk
1 ägg
 
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser. Lägg i mjölet och nyp ihop med mjölet. Blända ägget lite lätt med mjölken. Spara någon matsked av äggblandningen och häll i resterande i smeten och blanda. Ta upp på bakbord och platta till så degen är ca 1.5cm hög. Stansa ut rundlar med ett glas och lägg på plåten. Pensla med ägg och mjölkblandningen du sparade. Sätt in i ugnen 12-15 min. Servera direkt!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0