Surdegen nr 2

Har blivit sugen på att sätta en surdeg för andra gången i mitt liv. Jag har bara bakat surdegsbröd en gång för jag dödade surdegen ganska snabbt då den glömdes bort. Nu gör jag ett nytt försök och har läst på mer. Jag insåg ganska snabbt när jag var inne på olika brödpassions-bloggar att mitt mjöl i skafferiet inte höll måttet. Det innehåller askorbinsyra som är ett mogningsmedel för att hjälpa brödet att ge ett hyffsat bra bröd då mjölet i sig inte klarar av det...
 
Har varit på jakt efter ett ekologiskt odlat mjöl där vetet inte besprutats sönder på fälten, fått växa på åkrarna och sätta rediga rötter i jorden för att ta upp näring. Ett ekologiskt mjöl utan askorbinsyra fungerar som ett mjöl egentligen ska. Svaret blev Saltå Kvarns ekologiska mjöl och nu står min surdeg och bara väntar på att få all min kärlek!
Askorbinsyra i sig är absolut inget farligt men helt onödigt att tillsätta ett mjöl som är levande och välmående då det mognar av sig självt utan tillsatser. Jag har utgått från ett recept på denna blogg om ni också vill testa http://gronaskafferiet.se/starta-en-surdeg-pa-enklaste-vis/ 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0