Nybakat till soppan

Jonathan gjorde en potatis och purjolökssoppa så jag tänkte jag kunde baka ett gott bröd till. Jag testade göra foccaciadegen i en rund bakform med hål i. Gick prima!
Det är ju egentligen en stor sockerkakeform men fungerade ju till bröd också.
Recept soppbröd
 
25 gram jäst
6 dl kallt vatten
1 msk olivolja
2 tsk salt
4 dl dinkelsikt
8 dl vetemjöl
 
Rör ut jästen med vatten, salt och olja. Tillsätt mjöl och arbeta degen i 10 minuter med degkrokar. Låt jäsa 1.5 timme och arbeta ner degen i bunken. Låt jäsa 1 timme till. Smörj en form med lite olivolja. Min form rymmer 2.5 liter och är ganska stor med ett hål i mitten. Häll upp smeten i formen och låt jäsa 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader och sätt in formen i nedre delen av ugnen i 35-40 minuter. Sätt i en provsticka när det är en kvart kvar och se till att temperaturen uppgår till nästan 100 grader innan brödet tas ut. Stjälp upp brödet på galler och låt gå i ugnen två minuter till för att få en hårdare yta runt om utan bakform.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0