Lussekatter

Recept på mina Lussekatter;
 
50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk röd
1 burk Kesella
2 påsar saffran, 1 gram
0,5 tsk salt
1,5 dl vit sirap
13-15 dl vetemjöl special + 2 dl till utbakningen
100 gram smör
russin
ägg till pensling
 
Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och tillsätt mjölk. Värm till fingervarmt (37) grader, inte mer!
Häll över den smulade jästen och rör om.
Tillsätt salt, sirap, kesella och saffran (stöt saffran först om den inte är i pulverform).
Tillsätt mjöl i omgångar och arbeta degen länge så den blir smidig och släpper kanterna (14 dl tar jag max).
Det är bättre att arbeta in det mjöl som behövs på bakbordet än att arbeta in för mycket i början.
Jäs 1 timme under bakduk.
Ta upp degen på väl mjölat bakbord.
Dela degen i två och dela upp degen i önskat antal lussekatter. Gör ganska små lussekatter då de ska jäsa igen och blir större i ugn.
Dela upp på plåtar, tryck i russin, låt jäsa 45 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Vispa upp ägget lätt och pensla bullarna innan de åker in i mitten av ugnen ca 10 min eller tills de är fina i färgen.
Förra årets lussekatter (L)
 

Kommentarer
Postat av: Martinis

Tack! Du är en ängel<3

2012-11-25 @ 22:24:23
Postat av: Annika

Vi har bakat idag:)

2012-11-25 @ 22:46:26
Postat av: Marie

Jag måste ju också baka snart :) det år ju såå gott. Receptet jag lagt ut nu är testat men jag ska nog experimentera lite nästa gång och ta mer vit sirap eller byta sirap mot socker. Uppdaterar om jag gör ändringar ;)

2012-11-26 @ 00:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0