Shopping och hemmagjord bearnaisesås

Efter skolan igår kom mamma och hämtade mig för att via sin nya bil och för lite shopping och fika på Frölunda Torg. Jag köpte en väldigt söt tunika som jag kanske kommer ha ikväll på vinprovningen med Jonathan (L). Efter torget åkte vi till MIO där jag köpte ljusstakar för att fylla upp ett tomrum från en julljusstake. De är från SIA.

Så fina och eleganta!

Efter shoppingen var vi bjudna på middag hem till Urban och Annika. Jag och Annika gjorde egen bearnaisesås som ingen av oss gjort innan och resultatet blev ju så bra! Lite läskigt eftersom det är så många moment som kan gå fel med äggen, att den blir för lös eller att dena skär sig då äggen blir för varma och då är det ju kört. Det var nog tur att vi var två eftersom man ska vispa så mycket samtidigt som man häller i smör i en fin stråle. Receptet vi använde oss av kom från receptfavoriten.se. Vi gjorde dubbel sats och det var rikligt med sås. Jag lägger ut grundreceptet men så vet ni att det går att dubbla ;) Till såsen fick vi entrecote som de köpt från Kaprifolkött (inget slår riktigt kött av fin kvalitet) och pommes frites samt en stor sallad.

Bernaisesås: 4 pers
2 msk charlottenlök, mycket finhackad
3 msk mild vitvinsvinäger
4 msk färsk dragon
som man sedan finhackar
4 st krossade vitpepparkorn (vi tog malen vitpeppar)
Allt detta ska man koka ner tills hälften av vätskan återstår, då ställler man av kastrullen från värmen.

Koka upp ett vattenbad i en vid kastrull där kastrullen med lök och vinäger får plats i. Ställ vattenbadet i diskhon.

Smält samtidigt 
150 g smör och ställ av från värmen

Vispa ner
3 st äggulor  i den avsvalnade lök och vinägerblandningen och vispa det lite fluffigt och sätt det sedan i vattenbadet där man måste vispa konstant i någon minut!
Häll sedan i smöret i en mycket tunn stråle och vispa ständigt! I bottnen på kastrullen med smör är det lite vitt, ta inte med det.

När du fått rätt konsistens och allt smör är i så är det bara att smaka av med salt och peppar och ca
2 msk hackad persilja (vi tog fryst). Den blev ganska syrlig men genom att salta mer och hälla i mer persilja så blev smakerna perfekta. Nästa gång jag försöker mig på detta ska jag testa ha i lite honung då den godaste färdigbearnaisen enligt mig är smaksatt med honung.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0