Kyckling och spenatpaj

Igår gjorde jag en paj på det jag hade hemma. Har alltid haft problem när jag förgräddar pajskalet att det hasar ner på kanterna. Jag testade lägga folie i kanterna för att stötta upp det när den gräddas. Tror jag har sett mamma göra på liknande sätt innan. Iallafall så fungerade det jättebra!

Pajdegen gör jag efter  kokboken "Vår kokbok", den blir spröd och god. Den innehåller;
3 dl mjöl
125 gram smör
någon tesked kallt vatten.
Låt stå kallt en timme (halvtimme tycker jag räckte bra) och förgrädda 14-15 min på 200 grader.

Först kokade jag upp fryst hel spenat i lättsaltat vatten. Efteråt tryckte jag ut allt vätska i en sil. Jag stekte tre kycklingfiléer som jag skurit i mindre bitar som kryddades upp dem med lite salt peppar och cayennepeppar. Sedan hackade jag soltorkade tomater i olja och lade över. Hade varit gott med fetaost men det hade jag ingen hemma.
Äggstanningen gjorde jag på;
3 ägg
1.5 dl creme fraiche
1.5 dl mjölk
Strödde sist över någon deciliter parmesan då det var den enda osten jag hade hemma. In i ugnen ca 30 min tills den stelnat på ca 175 grader.

Den blev jättegod! Har alltid lite gräddfil till paj och gärna en stor tomatsallad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0