Långfredag

Igår, fredag, hade vi ingen skola så dagen blev sådär sjukt lång och idag känns det som söndag fastän det bara är lördag... Skönt! På fredagsmorgon mötte jag lillebror och köpte lyxfrukost som vi mumsade i oss länge. Jonathan var iväg och hämtade våra klarlackade luckor till de nya vitrinskåpen.

Det tog lång tid att få av all maskering på glasen så jag smög iväg till Nöllers Café med Sabrina och Hanna medan killarna fick klara sig själva.
På kvällen kom Pauline och det blev matteplugg för hela slanten och lite god middag, Flygande Jacob.
Jag har aldrig hittat ett bra recept på Flygande Jacob på internet så jag har hittat på mitt egna. Det tycker jag är bra iallafall!

Recept Flygande Jacob 4 personer.
1 grillad kyckling
1 tsk Italiensk salladskrydda
5 dl grädde
2 pkt bacon
1.5 dl Heinz chili sauce
En handfull salta jordnötter (kan uteslutas)

1.Sätt ugnen på 225 grader. Ta bort allt kött från kycklingen och gör bitarna lika stora genom att dra isär köttet med fibrerna. Lägg det i en ugnssäker form och strö över salladskryddan.
2.Vispa grädden hårt och vänd ner chilisåsen. Försök inte med några minivarianter av grädde! Bred chiliblandningen över kycklingen och sätt in i ugnen i 20 minuter.
3.Knaperstek under tiden bacon och låt rinna av på hushållspapper. Koka ris, jag gillar jasminris till.
4.Ta ut formen från ugnen och strö över bacon, jordnötter och servera med riset.

(Jag gillar inte banan så mycke så jag utesluter det men vill man ha det så är det bara att lägga skivad banan på kycklingen under chiliblandningen.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0