Räkfrossa

Idag så överraskade Jonathan mig med räkor och en massa gott.

Jag gjorde en pannacotta till efterrätt. Lite lyxigt och väldigt enkel att göra. Lägger upp mitt favoritrecept från boken "Dags för dessert" av Ingela Persson. Min absoluta favorit i köket när det gäller fina bilder och goda söta recept.

Vaniljpannacotta 4 personer

1 1/2 Gelatinblad
1 Vaniljstång (halv i receptet men jag tar alltid en hel)
3 dl grädde (mellangrädde fungerar också, då orkar man mer)
1/2 dl socker

Koka upp grädde och socker med de urskrapade vaniljfröna samt resterna från vaniljstången. När det kokat upp så ställer du av det från plattan och låter det vila under lock 30 minuter.  Lägg gelatinbladen i blöt i 5 minuter innan gräddblandningen vilat färdigt. Ta upp vaniljstången ur grädden. Krama ur gelatinbladen och blanda ner i grädden och häll upp i glas. Låt svalna och ställ sedan in dem i kylen 3 timmar. När de är klara kan man lägga på vad man vill. Jag brukar mosa hallon och lägga på.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Vaniljpannacottan ser ju jätte god ut, den måste vi prova! Hej svejs....

2010-08-07 @ 09:23:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0